Yhteisöllistä nettikristillisyyttä
Lokakuu 01, 2014, 00:52:36 *
Navigointi
Verkkojulkaisu
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Nyt voit kommentoida uudistunutta
Janoisen verkkolehteä tai ilmoittaa halukkuudestasi osallistua lehden tekemiseen!

Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Jaettu: Kirkon virkapaitojen värit  (Luettu 4966 kertaa)
keijukainen
Särkynyt enkeli
Taivaan Isän kullanmuru

« : Huhtikuu 01, 2006, 14:52:04 »

Näihin liturgisiin väreihin vois varmaan liittää noita muita värin mukana tuomia arvoja!!

Osaako joku kertoa enemmän, miksi on näin ja muita värejä, kun
piispan virkapaita on violetti
papilla joko musta tai valkoinen
n-ohjaajalla sininen
diakonilla tummansininen, jossa valkoiset reunukset kauluksissa..

Ylläpito edit: Jatketaan täällä noista paidoista keskustelua
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2006, 13:46:23 kirjoittanut stefanos » Ilmoita valvojille   tallennettu

Kun Taivas itkee, lohdun helmet pisaroi.
stefanos
Paskajätkä
Lysti.net
Erityisen ihana

Harhaoppinen oikeaoppinen

« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2006, 16:20:30 »

diakonilla tummansininen, jossa valkoiset reunukset kauluksissa..

Diakoneilla on vihreä paita. Papit taas voi vissiin pitää melkein mitä tahansa paitaa jopa jotain kukkakuvioista.
Ilmoita valvojille   tallennettu
LasiPerhonen
Mode
moderaattorit
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2006, 20:01:02 »

Keijukainen: Käsittääkseni n-ohjaajilla ei ole virkapaitaa... Piispat, papit ja diakonit kuuluvat diakonaattiin ja heillä on "virallinen" asema seurakunnassa. N-ohjaajat taas ovat tällaisia kummajaisia samoin kuin kanttorit smile

Jos sinulla on mielipiteitä, jotka eivät muutu,
voit sanoa, että sinulla on periaatteita.
Jos sinulla on mielipiteitä, jotka muuttuvat,
voit sanoa, että olet joustava.
stefanos
Paskajätkä
Lysti.net
Erityisen ihana

« Vastaus #3 : Huhtikuu 01, 2006, 21:50:00 »

Keijukainen: Käsittääkseni n-ohjaajilla ei ole virkapaitaa... Piispat, papit ja diakonit kuuluvat diakonaattiin ja heillä on "virallinen" asema seurakunnassa. N-ohjaajat taas ovat tällaisia kummajaisia samoin kuin kanttorit smile

Heillä ei ole vielä vissiin ihan virallista virkapaitaa, mutta epävirallinen kai on.
Piispan virka on erikseen samoin papin. Tuo diakonaatti taas tuli yhdistämään diakonian-, musiikin- ja kasvatuksenviranhaltijat yhden viran alle (samoin kai myös lähetyssihteerit). Diakonaatti on kuitenkin vielä hyvin kesken.
keijukainen
Särkynyt enkeli
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2006, 11:15:07 »

Stefanos; Isäni virkapaita on ainakin tummansininen, jossa valkoiset ne kauluksen reunat, eikä tämä ole ainut, joita olen nähnyt sarcastic eye roll Olisko se vihree sitten joku uudempi versio???

Ja itseasiassa vielä tuosta n-ohjaajan paidan väristä... Viime sunnuntaina minulle juuri opetettiin, että se on sininen, johon voi laittaa sen samanlaisen pannan, kun papilla!!!!! Onko mua sitten opetettu väärin eek (tää jolta tästä kuulin, on itse n-ohjaaja)

Outi
Ylläpito
Administrator
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #5 : Huhtikuu 02, 2006, 12:15:43 »

Minusta on jossain määrin hämäävää, että niin diakonin vihreä virkapaita kuin nuorisotyönohjaajan sininenkin ovat papinpaidan näköisiä, kun niissä käytetään pantaa. Useamman kerran vaikkapa Yhteisvastuu-keräyksen tilaisuutta vetävää diakonia on luultu papiksi sen takia, nuorisotyönohjaajaa myös.

Outi

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
stefanos
Paskajätkä
Lysti.net
Erityisen ihana

« Vastaus #6 : Huhtikuu 02, 2006, 13:33:21 »

Stefanos; Isäni virkapaita on ainakin tummansininen, jossa valkoiset ne kauluksen reunat, eikä tämä ole ainut, joita olen nähnyt sarcastic eye roll Olisko se vihree sitten joku uudempi versio???

Ja itseasiassa vielä tuosta n-ohjaajan paidan väristä... Viime sunnuntaina minulle juuri opetettiin, että se on sininen, johon voi laittaa sen samanlaisen pannan, kun papilla!!!!! Onko mua sitten opetettu väärin eek (tää jolta tästä kuulin, on itse n-ohjaaja)

Oikeassa olit.  Very Happy  Mulle käy ainakin siltä suunnalta nuo perustelu, "kun mun faijalla on".  wink
Löysin liitonsivuilta asiasta tekstiä. Pystyyks siihen diakoniatyöntekijöiden siniseen paitaan laittaa pannan. Jos löydät jostain kuvan millainen se paita on, niin ihan mielenkiinnosta näkisin. Olen kuitenkin aika paljon työskennellyt vihittyjen kanssa, mutta kaikki pitää tuota vihreää paitaa johon saa pannan. Ihan oikein sua on opetettu.

Minusta on jossain määrin hämäävää, että niin diakonin vihreä virkapaita kuin nuorisotyönohjaajan sininenkin ovat papinpaidan näköisiä, kun niissä käytetään pantaa. Useamman kerran vaikkapa Yhteisvastuu-keräyksen tilaisuutta vetävää diakonia on luultu papiksi sen takia, nuorisotyönohjaajaa myös.

Outi
Onkos siitä jotain haittaa?  the real ultimate power Mua enemmänkin hämää se, että papit saa pitää oikeasti melkein mitä tahansa paitaa sen pannan kanssa. Olisi paljon hienompaa, jos se ois rajattu vain tiettyihin väreihin. Nyt joku voi sekoittaa jonkun pastorin vaikkapa vielä diakonien tai k-nuorisotyöntekijöiden ylvääseen joukkoon ja sehän on vielä kauheampi tilanne.  big grin
Merimieskirkolla on myös oma sininen papin paita ja se sekoittaa kyllä k-nuorisotyöntekijöitä papeiks ja toisin päin.
Outi
Ylläpito
Administrator
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #7 : Huhtikuu 02, 2006, 13:39:58 »

Kävin hakemassa tämänkin viestin tänne, kun olit ehtinyt jakamaan ketjun.

Onkos siitä jotain haittaa?  the real ultimate power Mua enemmänkin hämää se, että papit saa pitää oikeasti melkein mitä tahansa paitaa sen pannan kanssa.

Ei ymmärrä. Miten sitä pantaa pystyy pitämään minkään muun paidan kans, niissä virkapaidoissahan on paikka sille. Vai tarkoitatko sitä, että sen virkapaidan päälle voi sitten lykätä ihan minkä puseron vain? ...Meillä pari vanhempaa pappia jäkätti nuorimmalle pastorille, että ei papinpaidan kanssa saa pitää farkkuja.

Outi

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
stefanos
Paskajätkä
Lysti.net
Erityisen ihana

« Vastaus #8 : Huhtikuu 02, 2006, 13:49:14 »

Kävin hakemassa tämänkin viestin tänne, kun olit ehtinyt jakamaan ketjun.

Onkos siitä jotain haittaa?  the real ultimate power Mua enemmänkin hämää se, että papit saa pitää oikeasti melkein mitä tahansa paitaa sen pannan kanssa.

Ei ymmärrä. Miten sitä pantaa pystyy pitämään minkään muun paidan kans, niissä virkapaidoissahan on paikka sille. Vai tarkoitatko sitä, että sen virkapaidan päälle voi sitten lykätä ihan minkä puseron vain? ...Meillä pari vanhempaa pappia jäkätti nuorimmalle pastorille, että ei papinpaidan kanssa saa pitää farkkuja.

Outi

Sain sitten onnistuneesti jaettua tämän keskustelun. Niin osa papeista pitää hyvinkin outoja pappinpaitoja eli noita virkapaitoja jonne voidaan tökätä tuo panta. Kuulin viikolla mm. seepran raidoilla ja pantterin kuvituksella varustetuista paidoista. Tämä on musta jo aika huvittavaa.
Outi
Ylläpito
Administrator
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #9 : Huhtikuu 02, 2006, 13:51:20 »

Never heard. Enkä ole nähnytkään.  eek Toivottavasti ei näykään.

En vain ymmärrä, että miksi muut kuin papit hinkuvat myös sitä pantapaitaa käyttöönsä.

Outi

(\__/)
(O.o )
otto
Idiootti Mode
Toimitus
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #10 : Huhtikuu 02, 2006, 13:54:14 »

Empä ole minäkään onneksi mitään pantteripaitaa nähnyt, mutta ei se musta mitenkään huono asia ole jos paita on joku muu kuin se tuttu musta. Tietysti tilanteesta riippuen se paita voi olla joku muukin. Virallisissa tilaisuuksissa on ihan hyvä jos paita on tuttu, mutta esim jossain n- illassa ei ole yhtää pahasta jos paita on vaikka keltainen.  big grin Toivottavasti ymmärrätte mitä mä haen stick out tongue

yksin armosta...
keijukainen
Särkynyt enkeli
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #11 : Huhtikuu 02, 2006, 13:54:23 »

Tästä aiheesta kun seurakunnan työntekijöiden kanssa puhuin, tuli ilmaan heitto, että kun piispa tulee seurakuntaamme tässä kuussa käymään, olisi hyvä jos kaikki papit ja n-ohjaajat laittaisivat sen violetin paidan ja pannan siihen big grin voisi piispa tykätä big grin

Nyt mun täytyy esittää nöyrin anteeksipyyntö!!!!! Olen ollut väärässä self-satisfied smirk
Isäni toimii siis diakonina, ja hänellä on tummansininen paita, jossa valkoiset reunukset kauluksessa. Se miksi hänen paitansa on tällainen, eikä vihreä, johtuu siitä, että hänen koulutuksensa on diakoniSSA!!!!!!!! diakonissoilla ei myöskään ole pantaa....

Selvisi sitten sekin stick out tongue
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2006, 13:55:54 kirjoittanut keijukainen » Ilmoita valvojille   tallennettu

Outi
Ylläpito
Administrator
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #12 : Huhtikuu 02, 2006, 13:55:39 »

No mie tuota muistelin, mutta hämäsi se, että ei ole vielä tullut vastaan miespuolista diakonissaa. Hyvä että on.

Outi

(\__/)
(O.o )
keijukainen
Särkynyt enkeli
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #13 : Huhtikuu 02, 2006, 13:56:52 »

En vain ymmärrä, että miksi muut kuin papit hinkuvat myös sitä pantapaitaa käyttöönsä.
Ihan samaa mieltä!!! Siinä on sitten niin solmussa, että kuka se pappi nyt on self-satisfied smirk

stefanos
Paskajätkä
Lysti.net
Erityisen ihana

« Vastaus #14 : Huhtikuu 02, 2006, 14:28:51 »

Nyt mun täytyy esittää nöyrin anteeksipyyntö!!!!! Olen ollut väärässä self-satisfied smirk
Isäni toimii siis diakonina, ja hänellä on tummansininen paita, jossa valkoiset reunukset kauluksessa. Se miksi hänen paitansa on tällainen, eikä vihreä, johtuu siitä, että hänen koulutuksensa on diakoniSSA!!!!!!!! diakonissoilla ei myöskään ole pantaa....

Selvisi sitten sekin stick out tongue

Näin arvelinkin, mutta liiton sivuilla sanottiin:

Lainaus
SININEN VIRKAPAITA

57 euroa Valkoisin kaulus- ja hihansuuterein somistettua sinistä virkapaitaa
vihityt diakoniatyöntekijät käyttävät muun tilanteeseen sopivan asukokonaisuuden
kanssa. Paitaa ei käytetä hameen tai housujen päällä.
Lähde: http://www.dtl.fi/jlkpukeut.htm

Noita pantteripaitoja näkee ehkä paremmin jossain ulkomailla. Suomessa ehkä saattaa joku nuori rohkea pappi pääkaupungissa pitää. Täällä vissiin ohjeet on aika tarkat.

Ihan samaa mieltä!!! Siinä on sitten niin solmussa, että kuka se pappi nyt on self-satisfied smirk

Luulen ettei sitä pantaa varsinaisesti ole hinguttu vaan piispat ovat päättääneet antaa sen myös mm. diakoneille. Se panta myös symboloi jotain kirkon viranhoidosta ja paidan värit taas omaansa.
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!