Yhteisöllistä nettikristillisyyttä
Heinäkuu 30, 2010, 04:18:31 *
Navigointi
Verkkojulkaisu
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Nyt voit kommentoida uudistunutta
Janoisen verkkolehteä tai ilmoittaa halukkuudestasi osallistua lehden tekemiseen!

Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 4 5 [6]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hullut fyysikot ja muut  (Luettu 5714 kertaa)
Kristian
Huippu persoona

« Vastaus #75 : Syyskuu 10, 2009, 02:13:26 »

big grin Piristäkääpä joku masentunutta n+1 vitsillä, jooko?

Outi

Toiveesi toteutuu. Tässä on yksi kappale vitsejä:
Sanakirja: Mitä matematiikan professori sanoo ja mitä hän sillä tarkoittaa:

Selvästi: En halua kirjoittaa kaikkia välivaiheita.
Triviaali: Jos minun täytyy näyttää kuinka tämä menee, olet väärällä luennolla.
Helposti todistetaan: Todistuksen kirjoittaminen vie vain neljä tuntia.
Käy itse läpi: Tämä on todistuksen tylsä osa, joten voit hyvin käydä sen itse läpi.
Vihje: Tämä on kaikista mahdollisista ratkaisutavoista vaikein.
Kuten edellä: Ainakin yksi rivi todistuksessa näyttää samalta.
Parin rivin todistus: Jätän pois kaiken muun paitsi johtopäätöksen – sitä mitä ei näe, ei voi kyseenalaistaa.
Lyhyesti: Aika loppuu kesken, joten puhun ja kirjoitan nopeammin.
Todistus sivuutetaan: Luota minuun, se on totta.
Ilmoita valvojille   tallennettu

Science without religion is lame, religion without science is blind.
outolumo
huopahattuteologi
ihana ihminen

« Vastaus #76 : Syyskuu 13, 2009, 00:41:11 »

Tulipa mieleen, kun hamassa nuoruudessani pari kurssikaveriani (E ja R) paikallisessa yliopistossa oli pärjännyt hyvin Metristen avaruuksien kurssilla, mutta sopivasti ennen lopputenttiä oli ollut kaverin synttärit Nakkilassa. Ei siinä mitään, E ja R osasivat aiheen kuin viisi sormeaan, mutta juhlissa meni vähän turhan pitkään ja kosteasti. Niinpä he myöhästyivät tentistä.

Häthätää he menivät proffan puheille (jotka tietävät kenen, tietävät), ja selittivät tilanteen - tosin esittäen myöhästymisen syyksi keskellä ei mitään puhjenneen renkaan. Tilanne oli sillä tavalla hankala, että heidän piti opintotukien takia saada kurssi suoritetuksi vuoden loppuun mennessä, ja uusintatentit olivat vasta tammikuun lopulla.

No, proffalla riitti huumori, ja hän tarjosi heille mahdollisuutta tehdä heti uusintatentti. E ja R suostuivat, ja proffa kävi tekemässä heille tentit ja pani eri huoneisiin. Ensimmäinen kysymys oli pitkähkö ja täytti koko sivun, mutta se oli suoraan laskuharjoituksista, ja siitä sai 5 pistettä. Kääntöpuolella oli vain yksi kysymys: "Mikä rengas? 25 pistettä."

Laskekaas huviksenne oli tentin reputtamistodennäköisyys ;-)

Mut oishan se nyt aika tylsää luoda kaikkea hienoa, jos ei ois ketään näkemässä  smile
Outi
Ylläpito
Administrator
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #77 : Maaliskuu 13, 2010, 23:51:09 »

Kertookohan tarina, miten E ja R tentistään selvisivät... stick out tongue

Tämä ketju tuli mieleen tuolta vapaata tahtoa käsittelevästä ketjusta, koska aivoni tipahtavat heti homman ulkopuolelle, jos viestissä on kvantti-alkuinen sana. Ei ole tullut kuviteltua rautakuulien liikeratoja ja hiukkasten liikkumista fysiikan lakien mukaan. big grin

Onko lisää vitsejä jollakin takataskussaan? big grin Mie olen harrastanut täällä vain yhtä ainutta vitsiä, eli leikin tuolla gerbiilien juoksutusaitauksella ja pohdin, miten saa tehtyä minkäänlaista kaavaa siitä, miten lasketaan kuudesta palasta koostuvan aitauksen maksimipinta-ala. Enkä ole keksinyt, miten yhdistäisin derivaatan siihen.

Outi big grin

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
FranTic
Erityisen ihana

« Vastaus #78 : Maaliskuu 15, 2010, 01:40:18 »

Onko lisää vitsejä jollakin takataskussaan? big grin Mie olen harrastanut täällä vain yhtä ainutta vitsiä, eli leikin tuolla gerbiilien juoksutusaitauksella ja pohdin, miten saa tehtyä minkäänlaista kaavaa siitä, miten lasketaan kuudesta palasta koostuvan aitauksen maksimipinta-ala. Enkä ole keksinyt, miten yhdistäisin derivaatan siihen.

Outi big grin
Derivaatan yhdistäminen siihen kaavaan voi olla vaikeaa kyllä, mutta miten ois integraali? wink
Outi
Ylläpito
Administrator
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #79 : Maaliskuu 15, 2010, 16:37:10 »

Outi big grin
Derivaatan yhdistäminen siihen kaavaan voi olla vaikeaa kyllä, mutta miten ois integraali? wink

Onnekseni olen vain kuullut integraaleista... Derivaattaa olisin tunkemassa tähän siksi, että kun lukiossa alkoi se kurssi, missä derivaattaa opiskeltiin, niin opettaja motivoi meitä kertomalla, että jos on joutunut merihätään ja pitää saada kaikki mahdollinen sadevesi käyttöön juomavedeksi, niin derivaatan avulla tietää, mikä on optimaalinen tapa taivuttaa levyn reunoja, että saadaan eniten vettä talteen. Ei tullut kokeiltua. Lisäksi kuulemma sen avulla voi saada selville, miten lammasaitaus rakennetaan pätevimmin. Eipä tullut ikinä testattua, koska koko derivaatta jäi oppimatta. Osasin sen yhden tai kahden kurssin verran kirjan esimerkkien avulla leikkiä derivaatalla laskuissa, mutta hyvin on unohtunut kaikki muu kuin tuo ensimmäisen tunnin motivointi. big grin

Outi stick out tongue

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
outolumo
huopahattuteologi
ihana ihminen

« Vastaus #80 : Maaliskuu 16, 2010, 11:50:15 »

Muuan fyysikko kokeillessaan keksinyt hienon kaavan, mutta oli vähän epävarma sen suhteen ja kävi näyttämässä sitä matemaatikolle. Viikkoa myöhemmin matemaatikko tuli takaisin päätään pudistellen:

- Se ei toimi.
- Sepäs kummallista. Minä olen jo viikon tehnyt kokeita sillä, ja se on toiminut erinomaisesti.

Pari päivää myöhemmin matemaatikolla oli hyviä uutisia:

- Se toimii siinä erikoistapauksessa, että kaikki luvut ovat reaalisia ja positiivisia.

Mut oishan se nyt aika tylsää luoda kaikkea hienoa, jos ei ois ketään näkemässä  smile
nallestiina
ainutlaatuinen

Razbijeno Srce

« Vastaus #81 : Toukokuu 16, 2010, 22:05:05 »

Meillä on labratyökurssit erikseen, pitää sisällään 4 työtä syksyllä ja 4 keväällä. Itse kurssien yhteydessä ei labroja siis ole. Kytketty heiluri on muistaakseni labra3 kurssila, eli ensi vuona tiedossa... Kvanttimekaniikka ei meillä ole pakollisena kurssina, ja ite aion ainakin viimeiseen saakka sitä välttää. Kyllä tarvittavien pisteiden pitäisi tulla muista kursseista, ettei tarvitse kvanttimekaniikan kanssa päätään hajottaa.  disgusted Moderni fysiikka sen sijaan on tiedossa ensi syksynä - senkin kanssa voi olla tekemistä (varsinkin kun luennoitsija on mitä on. Yhdellä hänen kurssilla olen ollut, enkä saanut luennoista oikein irti mitään...). Sähköoppi on parhaillaan menossa ja siinä taas luennoitsija oikeasti osaa asiansa, jotenka ainakin tähän asti olen tykännyt. Saa sitten nähdä, mitä kaikkea tenttiin saa mukaan.  self-satisfied smirk

Heh, sitä pitää kai jälleen todeta "älä koskaan sano ei koskaan", sillä kvanttimekaniikan kurssi tuli käytyä reilu vuosi sitten arvosanalla 4  big grin Luennoitsija tsemppasi ja oikeasti niistä luennoista oli hyötyä. Ja modernin fysiikan kurssinhan läpäisin vasta kvanttimekaniikan kurssin käytyäni wink

Olen liian kaukana kotoa, enkä pysty nousemaan ilman Sinua. Olen eksynyt karitsa, kaukana kotoa. Pelasta! -kls.: Paha-
Outi
Ylläpito
Administrator
Taivaan Isän kullanmuru

« Vastaus #82 : Toukokuu 16, 2010, 22:28:30 »

Mie en vieläkään tiiä, mitä on kvanttimekaniikka. Selitystä kellään? Wikipedian linkkikin kelpaa, mutta lisäksi vähän rautalankaa, kiitos... big grin

Outi smile

(\__/)
(O.o )
nallestiina
ainutlaatuinen

Razbijeno Srce

« Vastaus #83 : Toukokuu 17, 2010, 09:56:59 »

Mie en vieläkään tiiä, mitä on kvanttimekaniikka. Selitystä kellään? Wikipedian linkkikin kelpaa, mutta lisäksi vähän rautalankaa, kiitos... big grin

Outi smile

Kvanttimekaniikka käsittelee atomin ja sitä pienemmässä kokoluokassa tapahtuvia asioita. Siellä ei kaikki klassisen mekaniikan (eli yksinkertaisesti se mitä me voidaan nähdä ja kokea) säännöt pidä paikkansa. Esimerkiksi käsiteltävät hiukkaset on niin pieniä, ettei varmasti voida sanoa missä ne sijaitsee. Siksi käytetään todennäköisyyksiä ja epämääräisyysperiaatetta. Eli kaikki on vähän epämääräistä  big grin

Käytännössä meillä kurssilla laskettiin ja paljon. Tentissäkin oli vain laskuja ja jokunen sananselitys. Siksi tentti meni niin hyvin.

Ja wikipedian linkki löytyy: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kvanttimekaniikka

Olen liian kaukana kotoa, enkä pysty nousemaan ilman Sinua. Olen eksynyt karitsa, kaukana kotoa. Pelasta! -kls.: Paha-
Sivuja: 1 ... 4 5 [6]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!